فراتحلیلی پژوهشی بر رابطه شایستگی ها و ویژگی های شخصیتی مدیران با عملکرد اثربخش سازمانی[1]  دکتر حسن

فراتحلیلی پژوهشی بر رابطه شایستگی ها و ویژگی های شخصیتی مدیران با عملکرد اثربخش سازمانی[1]

دکتر حسن عاشقی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین ویژگی های شخصیتی متمایز کننده مدیران از غیر مدیران و تعامل این ویژگی ها با شایستگی مدیران و رابطه آن با اثربخشی عملکرد مدیران انجام شده است. برای نیل به مقصود مذکور، از رویکرد فراتحلیل مطالعات و پژوهش ها استفاده شده است. برای تدوین پژوهش، نخست ادبیات و پیشینه مربوط به ویژگی های شخصیتی مدیران و شایستگی مدیران مدیران مرور و با مبنا قرار دادن مطالعه اونسبوری و همکارانش(2016) چارچوب مقاله تدوین شد. سپس با تحلیل محتوا و برخی تحلیل های نظری اطلاعات پژوهش گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش عملکرد 9138 مدیر و 76،577 نفر در مشاغل غیر مدیریتی از داده های استخراج شده از یک شرکت ارایه دهنده خدمات شغلی بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه سبک شخصی و سنجش رضایت شغلی بوده است. یافته های پژوهش نشان داد مدیران در مولفه های ابراز وجود، پیشبرد کاری، توافق پذیری، برونگرایی، ثبات هیجانی، خوش بینی، مشتری مداری و وجدان نسبت به غیرمدیران رتبه بهتری داشته اند و همه این ویژگی های شخصیتی با رضایت شغلی مدیران دارای رابطه مثبت و معناداری بود. نتایج پژوهش حاکی از آن است برای انتخاب، انتصاب و پرورش مدیران توجه به 9 ویژگی همراه با توسعه شایستگی ها می تواند در عملکرد اثربخش مدیران و اثربخشی سازمانی تاثیر گذار باشد.

واژه­ های کلیدی :

ویژگی شخصیتی، مدیران، شایستگی، اثربخشی عملکرد، فراتحلیل.



[1] - در نگارش مقاله منبع زیر ترجمه و استفاده شده است.

John W. Lounsbury Eric D. Sundstrom Lucy W. Gibson James M. Loveland Adam W. Drost , (2016),"Core personality traits of managers", Journal of Managerial Psychology, Vol. 31 Iss 2 pp. -Permanent link to this document: http://dx.doi.org/10.1108/JMP-03-2014-0092

توسعه شایستگی مدیران تعاونی ها[1]  ترجمه و تالیف  دکتر حسن عاشقی

توسعه شایستگی مدیران تعاونی ها[1]

ترجمه و تالیف

دکتر حسن عاشقی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین شایستگی مدیران تعاونی انجام شده است. برای نیل به مقصود مذکور، از رویکرد فراتحلیل مطالعات و پژوهش کیفی استفاده شده است. برای تدوین چارچوب پژوهش، نخست ادبیات و پیشینه توسعه مدیران با تاکید بر شایستگی­ مدیران تعاونی مطالعه و چارچوب تدوین شد. سپس با تحلیل محتوا و برخی مصاحبه­ ها، داده ها و اطلاعات پژوهش گردآوری شد. جامعه آماری پژوهش 7 نفر از خبرگان تعاونی بودند که یافته بخش نظری با هم اندیشی ایشان نهایی و تدوین شد. یافته های پژوهش نشان داد پرداختن به شایستگی های مدیران و توسعه شایستگی ها از مسیرهای استراتژیک توسعه پایدار و سودآوری تعاونی ها محسوب می شود. در کنار شایستگی های شرکت تعاونی، شایستگی کارکنان تعاونی ها و شایستگی های اعضای تعاونی ها، شایستگی مدیران تعاونی نقش مهمتری در توسعه تعاونی ها دارد. در این پژوهش شایستگی های مدیران تعاونی تبیین و در سه بخش مدیریت خود، مدیریت دیگران و مدیریت کسب و کار طبقه بندی و تبیین شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است برای توسعه شایستگی مدیران تعاونی می بایست شایستگی ها در سه گروه اشاره شده تعریف، تبیین و با روش ها و شیوه هایی چون آموزش، مشاوره، مدیریت و پژوهش توسعه یابند.

واژه­ های کلیدی :

تعاون، مدیران ، مولفه ­های شایستگی و توسعه پایدار



[1] - در نگارش این مقاله از منبع زیر استفاده شده است.

 Martin Mulder and Dorine Orbons(2016) Competence Development in Cooperatives, Wageningen University Social Sciences Group – bode 68 , Chair Group of Education and Competence Studies.

تحلیلی بر رویکردهای آموزش مدیریت در سازمان ها و صنابع

تحلیلی بر رویکردهای آموزش مدیریت در سازمان ها و صنابع

 

نویسندگان  :

دکتر حسن عاشقی،

معاون آموزش / مرکز آموزش و پژوهش، بانک توسعه تعاون، تهران، ایران.  

Edu.asheghi.ttb@gmail.com

طاهره بیگی

کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تهران.

چکیده :

در این مقاله، مسئله محوری مفهوم شناسی رویکردهای آموزش مدیریت است. برای این منظور، نخست مفهوم مدیریت به عنوان عمل شکل دهی اگاهانه و مداوم سازمان به عنوان باب ورود به مسئله واکاوی شده است. در محتوای مقاله با پیش فرض قراردادن آموزش مدیریت در واقع آموزش و یادگیری دانش، مهارت و معلومات مورد نیاز یک مدیر است به عنوان متن اصلی رویکردهای آموزش مدیریت ارایه و تبیین شده است. رویکردهای کلاسیک یا سنتی، نمونه پژوهی، رفتاری، تصمیم گیری، مقداری یا کمی و سیستمی از نمونه رویکردهای آموزش مدیریت مطرح در ادبیان دانش مدیریت آموزشی می باشد.

در ادامه با تبیین ضرورت آموزش مدیریت و به چند سئوال رایج و معروف در خصوص آموزش مدیریت پاسخ داده شده است. مدیریت علم است یا هنر ؟ : مدیریت علم ، هنر ، حرفه یا اخلاق است؟ در یک جمع بندی و نتیجه گیری می توان گفت مدیریت عملی است که بر دانش و یافته های علمی، توانایی هنری، مهارت فنی و اخلاق اجتماعی تکیه دارد. پس مدیریت هم علم، هم عمل، هم هنر، هم مهارت(حرفه) و هم اخلاق است. مدیریت آموزش، علم، هنر، حرفه و اخلاقی است که باید خودش این موضوعات را به دیگران هم آموزش دهد.

کلید واژه ها : مدیریت ، آموزش و آموزش مدیران