چاپ کتاب فرهنگ بانکداری : راهبردهایی برای حرفه ای گرایی در بانک با قلم دکتر حسن عاشقی
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه مولف در کتاب فرهنگ بانکداری : راهبردهایی برای حرفه ای گرایی در بانک که در چهار بخش تالیف شده است.
زمانی که با قصد نگارش منبع حاضر، ادبیات مدیریت بانکداری و نوشته های مربوط به خاطرات و روایت های مدیران بانکی، مشتریان و بانکداران را مرور می کردم متوجه نکته جالبی شدم. نکته جالب این بود که بسیاری از صاحبنظران و بانکداران در معرفی علل موفقیت شعبه و بانک، برخی مولفه ها را مهم شمرده و آنها را برای بانکداران حرفه ای حیاتی دانسته بودند. ناخودآگاه یاد این بیت افتادم :
هرکسی از ظن خود شد یار من از درون من نجست اسرار من
به راستی از ظن بانکداران نه یک بانکدار خاص، رفتار حرفه ای بانکداری چه ویژگی ها و مشخصاتی باید داشته باشد؟ اسرار درون بانکداران موفق و شعب سودآور چیست؟ این افراد به چه مولفه های توجه دارند و در رفتار خود به عنوان یک بانکدار حرفه ای در شعب بدانها اهتمام دارند؟ برای نمونه رییس شعبه ای اشاره می کند که رفتار مودبانه او با مشتری عامل اصلی جذب مشتری و سپرده گذاری با رقم بالا بوده است. رییس شعبه دیگری در ذکر خاطرات شیرین کاری خود اشاره می کند کیفیت خدمات و انطباق این خدمات و کیفیت آن با انتظارات مشتریان عامل جذب مشتری و تجهیز منابع بوده است. در مثال دیگری رییس شعبه اشاره می کند سرعت و دقت در ارایه خدمات و محصولات عامل موفقیت در شعبه است. در متن کتاب به تناسب محتوا مثال ها و حکایت هایی زیادی از این دست برای فهم معیار های رفتار حرفه ای آورده شده است.
اما جستجو در ادبیات و پیشینه علم مدیریت بانکی و مرور این خاطرات که خزانه تجربیات بانکداران موفق است حکایت از این دارد که رفتار حرفه ای در مسیر توسعه و سوآوری پایدار بانک، دارای ابعاد و مولفه های متنوعی چون عوامل مدیریتی، عوامل رفتاری، عوامل فیزیکی، عوامل ساختاری، کیفیت خدمات و محصولات و غیره است. در این کتاب راهنما کوشش شده است این ابعاد به شیوه سهل و روان و همراه با حکایت، داستان و استعاره های مدیریتی تبیین و تشریح شود.
در پایان ضمن آروزی موفقیت برای مدیران ارشد بانک توسعه تعاون، مراتب تشکر و قدردانی خود را از جناب آقای شیخ زاده که ایده و طرح تهیه و تولید منابع آموزشی را برای نخستین بار در بانک مطرح و زمینه اشتراک گذاری دانش و تجربیات بین همکاران را فراهم ساختند، ابراز می دارم.
با آرزوی توسعه و سودآوری پایدار بانک توسعه تعاون
حسن عاشقی 1397
راهنمای رفتار حرفه ای در بانک
فهرست مطالب
بخش اول : چارچوب رفتار حرفه ای در شعب.. 7
1. حرفه و حرفه ای گرایی : 7
2. بانکدار حرفهای.. 8
3. پرورش مثبت گرایی در شعب... 8
4. فضیلت سازمانی در بانک... 10
5. مولفه های بانک موفق.. 12
بخش دوم : مدیریت رفتار حرفه ای در شعب.. 14
6. مدیریت و کاربرد عناصر مدیریت در شعبه. 14
7. مدیریت انتظارات همکاران شعب : اثرپیگماليون و اثر گالاتی.. 17
8. مدیریت بی تفاوتی در بانک... 19
9. مدیریت شایعه در شعب... 24
10. مدیریت اثر رابین هود در شعب... 26
11. مدیریت سبک تعامل با همکاران : وظیفه مداری یا رابطه مداری.. 27
12. توجه همزمان به سازمان رسمي و غيررسمي.. 28
13. قانونی و مشروع بودن اختیار در شعب... 29
14. تفویض اختیار در شعب... 29
15. مدیریت آراستگی ظاهری و آداب اداری.. 31
16. مدیریت هدایا در شعب... 32
17. مدیریت ارتباطات در شعب... 34
18. مدیریت تراکنش های مالی در شعب... 36
19. مدیریت انگیزه کارکنان در شعب... 36
20. مدیریت تجربیات کارکنان در شعب... 38
21. مدیریت همسویی منافع در شعب... 40
بخش سوم : مولفه های رفتار حرفه ای در شعب.. 42
22. اخلاق گرایی در شعب... 42
23. احترام به تفاوت های فردی در شعب... 43
24. شناخت و افتخار به فرهنگ بانک و عناصر هویتی در شعب... 44
25. تبیین شاخص های فرهنگ، هویت و مدیریت در حکایت مدیریتی پرواز غازها 49
26. پرورش تعلق خاطر سازمانی در شعب... 52
27. پرورش تعهد سازمانی در شعب... 54
28. پرورش تیم گرایی و مشارکت در شعب... 55
29. ارتقای کیفیت سرمایه در شعب... 57
30. پرورش ویژگی شخصیتی حرفه ای ها در شعب... 58
31. توسعه شایستگی بانکداران حرفه ای.. 59
32. اهتمام به اعتماد سازی در شعب... 61
33. اهتمام به کسب سود در شعب... 62
34. اهتمام به کارآیی و اثربخشی در شعب... 62
35. اهتمام به نظارت، کنترل و مدیریت عملکرد مستمر. 63
36. اهتمام به دادن و ستاندن بازخورد. 64
37. اهتمام به مسولیت پذیری در شعب... 66
38. اهتمام به رعایت سلسله مراتب در شعب... 69
39. رعایت و حفظ احترام متقابل در انجام امور. 70
40. حفاظت از اطلاعات(مشتری و بانک) 71
41. انطباق با قوانین بانکداری.. 73
بخش چهارم : استراتژی های توسعه رفتار حرفه ای در شعب.. 74
42. مربیگری و توسعه دیگران. 74
43. یادگیری سازمانی : ابزار حرفهای گرایی.. 75
44. منتورینگ در شعب... 79
45. ارتقاء جایگاه شغلی : توسعه شغلی و غنی سازی شغلی.. 79
46. چرخش شغلی 80
47. تسهیم و اشتراک گذاری دانش... 80
48. برخورد با رفتار نادرست... 81
49. ممنوعیت استفاده از مواد مخدر. 81
50. اصلاح خطای اداراکی کارکنان در شعب... 81
51. برقراری تعادل بین کار و زندگی.. 83
برخی از منابع مورد استفاده : 85
تست سریع رفتار حرفه ای : Ethics Quick Test 86
ارتباط با نویسنده وبلاگ :