آموزش و توسعه حرفه ای مدیران
تدوین مدل طراحی برنامه آموزش و توسعه حرفه ای مدیران : پژوهش کیفی در حوزه آموزش مبتنی بر شایستگی
نویسندگان :
دکتر حسن عاشقی
دکتر محمد قهرمانی
دکتر نادرقلی قورچیان
چکیده
در دهه های اخیر پارادیم توسعه مدیران به عنوان ضلعی اجتناب ناپذیر برای توسعه پایدار سازمان ها مطرح است و مسیر و ابزار استراتژیک توسعه مدیران، آموزش و یادگیری می باشد. با چنین فلسفه فکری، هدف پژوهش حاضر، تدوین چارچوبی برای طراحی برنامه آموزش و توسعه مدیران در صنعت بانکداری با رویکرد حرفه ای گرایی است. برای نیل به مقصود مذکور، از رویکرد پژوهش کیفی و روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است.
برای تدوین چارچوب پژوهش، نخست ادبیات و پیشینه توسعه مدیران با تاکید بر شایستگی های مدیریتی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. با واکاوی ادبیات و پیشینه موضوع، چارچوب و پرسش های مصاحبه تدوین شد. درگام دوم، مصاحبه ها در جامعه آماری مدیران بانکی و با روش نمونه گیری هدفمند اجرایی شد. به عبارتی، جامعه مورد مطالعه مدیران خبره بانک و نمونه آماری 21 نفر از آنان بود. ابزار گردآوری اطلاعات فرم های مصاحبه و روش تجزیه و تحلیل، تحلیل محتوا بود.
یافته های پژوهش نشان داد برای تدوین یک مدل مطلوب برای طراحی برنامه آموزش و توسعه مدیران می بابست پنج بعد، بیست مولفه و صد و سی و دو شاخص مورد توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزشی قرار گیرد. ابعاد پنجگانه آموزش و توسعه مدیران عبارتند از 1- فکری – ارزشی، 2- شایستگی های ارتباطی، 3- دانش فنی – تخصصی، 4- شایستگی های مدیریتی و 5- توانایی مدیریتی و مولفه های بیستگانه آموزش و توسعه مدیران عبارتند از ارزش های عمومی، ارزش های سازمانی، بینش و نگرش، ویژگی شخصیتی/شخصی، مهارت ارتباط فردی، مهارت ارتباط بین فردی، مهارت ارتباط بانکی، مهارت رهبری، اعتبار حرفه ای، دانش مالی – بانکی، دانش فناوری، مهارت آموزشی – پژوهشی، مدیریت خود، مدیریت دیگران، مدیریت کسب و کار، توانایی عاطفی، توانایی ذهنی، توانایی تجربی، توانایی تحصیلی و توانایی فیزیکی و شاخص های صدو سی و دوگانه مدل توسعه مدیران که در مدل نهایی آورده شده است.
نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از این است برای آموزش و توسعه حرفه ای مدیران در حوزه پولی و بانکی، می بایست مدلی مشتمل بر یک هسته مرکزی، در برگیرنده عناصر تشکیل دهنده شایستگی های مدیریتی و جامعه حامی توسعه مدیران که لایه دوم تاثیر گذار بر برنامه های توسعه مدیران است و ابعاد پنجگانه، مولفه های بیستگانه و شاخص/ شایستگی صد و سی و دوگانه مورد توجه قرار گیرد.
واژه های کلیدی :
شایستگی، آموزش و توسعه مدیران
ارتباط با نویسنده وبلاگ :