کارشناسی مدیریت خانواده
ثبت نام رشته مدیریت خانواده
ثبت نام رشته مدیریت خانواده
یادآوری، بازشناسی و بازآموزی
به اعتقاد متخصصان دانش یادگیری، یادگیری کامل زمانی اتفاق میافتد که شما مطالب درسی را به حافظه بلندمدت منتقل کرده باشید. هنگامی که موضوعی به حافظه بلند مدت رسید یادگیری اتفاق افتاده است و آن موضوع فراموش نخواهد شد. به عبارتی میتوان گفت فراموشی هیچ وقت صد درصد نیست و مطلبی که یادگرفته شد و به حافظهی بلند مدت راه یافت دیگر فراموش نخواهد شد. اما بعد از گذشت مدت زمانی میبینیم ما مطالب را به خاطر نمیآوریم ؛ یا نمی توانیم مطالب یادگرفته شده را علاوه بر یادآوری، بازشناسی کنیم. در این مقاله قصد داریم نقش یادآوری و بازشناسی را در فرایند مطالعه تشریح نماید و ببینیم در بازآموزی این دو چه نقشی دارند.
یادآوری[1] جریانی است که ذهن در آن اموری را که قبلاً ادراک کرده و اکنون در معرض حواس فرد قرار ندارند ، به خاطر آورد. شما دروس مختلف را مطالعه می کنید و آنها را به خاطر می سپارید و در زمان نیاز می خواهید از آن استفاده کنید، برای استفاده لازم هست آن مطالب را به یاد بیاورید. برای مثال مطالب را در خانه مطالعه می کنید و در مدرسه برای پاسخگویی شفاهی و کتبی آنها را از حفظ بیان می کنید یا می نویسید. یادآوری در یادگیری نقش مهمی دارد ؛ به عبارتی تا زمانی که فرد نتواند آنچه را یاد گرفته مجددا یادآوری کند و در زمان مناسب مورد استفاده قرار دهد، تمام یادگیریها زائد و بیفایده خواهند بود. در این صورت ذهن و حافظه انسان مانند مخزنی خواهد بود که لحظه به لحظه مطالبی به آن افزوده میشود بدون آنکه کاربردی داشته باشند. برخی بازخوانی یا یادآوری را همان تولید مجدد میدانند. تولید مجدد امری که قبلاًآموخته شده از یادآوری آن مشکلتر است.
بازشناسی به ادراک، شناخت و تشخیص امری یا مطلبی که قبلاً تجربه شده است، بازشناسی[2] گفته میشود؛ به عبارت دیگر به تشخیص و یادآوری آنچه را که قبلاً، از میان چند مطلب یاد گرفتیم، بازشناسی میگویند.
پاسخ دادن به سؤالات چهار گزینهای نوعی بازشناسی است ؛ چون پاسخ وجود دارد و فرد باید آن را شناسایی نماید ، ولی در یادآوری ، پاسخ وجود ندارد و فرد کاملاً باید موضوع را به خاطر بیاورد. مثل ، پاسخ دادن به یک سؤال تشریحی.به بیان دیگر در جریان یادآوری فراگیر مطلبی را که در معرض حواس وی نیست به خاطر میآورد ولی در بازشناسی فراگیر مطلبی را که در معرض حواس وی است به خاطر میآورد و تشخیص میدهد . برای مثال ، کتابی را میبیند و به خاطر میآورد که آن را دو سال پیش مطالعه کرده است. تشخیضص از یادآوری آسانتر است ؛ مطالب ممکن است بعد از گذشت زمان قابل یادآوری نباشند، اما قابل بازشناسی باشند.

زمان صرف شده پس ار پایان تحصیلات
تأمل در تصویر نشان می دهد که با گذشت زمان بازشناسی اسامی و تصاویر کمتر می شود و این روند کاهشی در مورد اسامی بیشتر از تصاویر اتفاق می افتد. این نمودار نتیجه پژوهشی در میان افرادی بوده که می بایست دوستان دوره دبیرستان خود را بازشناسی می کردند. بازشناسی در 3 ماه اول در مورد اسامی دارای روند صعودی ولی در مورد تصاویر دارای روند نزولی است اما با گذشت زمان روند بازشناسی تصاویر بهتر از روند بازشناسی اسامی است. نتیجه این پژوهش به ما یادآوری می کند به دانش آموزان پیشنهاد کنیم در یادگیری خود به تصاویر و دیدن بیشتر توجه کنند تا شنیدن و گوش کردن ؛ چرا که بیش از 75 درصد یادگیری های دانش آموزان از این طریق اتفاق می افتد در حالی که کمتر از 15 درصد یادگیری دانش آموزان حاصل گوش کردن و شنیدن است. در یادآوری هم تصاویر و مطالب دیداری بهتر به خاطر می آیند و دانش آموز سریع تر قادر به تشخیص آنها است.
بازآموزی
بازآموزی به این معنی است که دانش آموز مطالبی را که در گذشته یادگرفته و فراموش کرده است ، دوباره مطالعه کند و یاد بگیرد. برای مثال شما ماه یا فصل گذشته درس تاریخ را مطالعه کرده بودید و الان برای امتحان پایان ترم می خواهید همان درس را مطالعه کنید تا بتوانید در امتحان نمره خوبی اخذ کنید، به دوباره خواندن مطالب درسی بازآموزی گفته می شود.
حال ببینیم بین یادآوری ، بازشناسی و بازآموزی چه ارتباطی وجود دارد. گفتیم که یاد آوری به خاطر اوردن مطالب قبلاً خوا نده شده است و بازشناسی به خاطر آوردن مطلب نیست بلکه تشخیص مطالب از میان مطالب دیگر است. اگر ما از شما بپرسد دوره ساسانیان از چه زمانی و چگونه شروع شد و از شما بخواهد پاسخ را بنویسید یا توضیح دهید، از شما خواسته مطالب درسی را بیادآورید یعنی همان یادآوری ؛ ولی اگر به شما یک سئوال تستی بدهد یا چند متن بدهد و بپرسد کدام در خصوص دوره ساسانیان است از خواسته به بازشناسی بپردازید. در بازآموزی که آموختن مطالب قبلاً خوانده شده است، شما نخست از بازشناسی کمک می گیرید و بعد از یادآوری بهره می گیرید.
[1] Recall
[2] - Recognition
جهانی شدن فرهنگ و برنامه ریزی آموزشی
قهرمانی محمد/عاشقی حسن و مهدیون روح اله
http://www.ensani.ir/storage/Files/20120413162705-4039-180.pdf