تجربه و ایده برتر طراحی برنامه توسعه حرفه ای مدیران و کارکنان شعب در صنعت بانکداری

تجربه و ایده برتر طراحی برنامه توسعه حرفه ای مدیران و کارکنان شعب در صنعت بانکداری

 

چهارمین همایش ملی آسیب شناسی آموزش سازمانی

اعضای کمیته علمی و ارزیابی چهارمین همایش ملی آسیب شناسی آموزش سازمانی با رویکرد تجربیات اجرایی در سازمانها-26 و 27 بهمن ماه

منتشرشده در همایش

 

دکتر اباصلت خراسانی

مدیر منابع انسانی دانشگاه شهید بهشتی 

دبیر علمی همایش 

 

پروفسور علیرضا یوسفی

فوق دکترای مدیریت استراتژیک

رییس مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه تهران

 

دکتر مجید ربیعی

مدیر تربیت و آموزش سازمان هوافضا

 

دکتر اسدالله کرد نائیچ

معاونت پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه تربیت مدرس

 

 مهندس طهمورث جوانبخت 

مدیر آموزش و توسعه منابع انسانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان 

 

جناب آقای برزو رشتیانی

معاون منابع انسانی گروه کارخانجات صنام

 

جناب آقای عباس مرادی نژاد

رییس آموزش گروه کارخانجات صنام

 

مهندس مرتضی جنت

رییس آموزش ایران خودرو

 

مهندس محمدرضا شیخی

رییس آموزش و توسعه منابع انسانی شرکت مپنا-مکو

 

 

دکتر محمدرضا دارایی

دکترای مدیریت دولتی

 

دکتر ناصر برخورداری

دکترای مدیریت دولتی

 

دکتر سیدعلی اکبر احمدی

دکترای مدیریت دولتی

 

جناب آقای علی باباپور

معاونت اداره آموزش بانک قوامین

 

جناب آقای حسن عاشقی 

معاونت آموزش بانک توسعه تعاون

 

 

دکتر مینو سلسله

دکترا مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی

 

مهندس محمدرضا افشار

کارشناس ارشد آموزش کارکنان و مشتریان شرکت مپنا – مکو

 

مهندس سیدحسین هاشمی

کارشناس آموزش منطقه 8 عملیات انتقال گاز

 

دکتر محسن ایمانی نائینی

دکترای علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس 

 

دکتر جواد حاتمی

دکترای تکنولوژی آموزش دانشگاه تربیت مدرس

 

دکتر سودابه حسن زاده

دکترای برنامه ریزی آموزش عالی

 

دکتر حمید رحیمی 

استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه کاشان

 

دکتر عباس عباس پور

 دکترای منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبایی

 

دکتر عاطفه ساعدی

دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبایی

 

جناب آقای علیرضا عیدی اصل

رییس آموزش و تحقیق و توسعه شرکت قاسم ایران 

 

جناب آقای سید احسان عدل

مدیر اداری و منابع انسانی شرکت قاسم ایران

 

سرکار خانم رویا نصرتی

رییس آموزش شرکت آفا شیمی 

 

سرکار خانم فاطمه جوانی

دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه علوم تحقیقات

 

مهندس یاسر نظری

مدرس دانشگاه و مشاور صنایع در امور آموزش و توانمند سازی منابع انسانی

 

سرکار خانم بهنوش باردل

مدیر آموزش شرکت دارویی سیناژن

 

مهندس مسعود مجید پور

سرپرست آموزش شرکت سیمان نهاوند

 

 

محمود رضا موذن 

مدیر دفتر منابع انسانی و آموزش شرکت آب و فاضلاب استان خراسان زضوی 

 

برنامه توسعه حرفه ای در حوزه بانکی و پولی

 

تدوین برنامه توسعه حرفه ای مدیران و کارکنان شعب در حوزه بانکی و پولی

 

حسن عاشقی[1]

محمد قهرمانی[2]

چکیده

هدف این پژوهش ارایه برنامه ای به منظور آموزش و توسعه مدیران و کارکنان شعب بانک با رویکرد حرفه ای گرایی می باشد. برای نیل به مقصود مذکور از رویکرد کیفی و روش گروه کانونی استفاده شد. به عبارتی، در گام نخست ادبیات و پیشینه موضوع "توسعه حرفه ای" در پایگاه های اطلاعاتی، کتابخانه ها، اسناد بالادستی و گزارش های داخلی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و در گام بعدی با انجام برخی مصاحبه ها و برگزاری جلسات گروه کانونی میان اعضای گروه(خبرگان)، برنامه آموزش و توسعه
حرفه ای تدوین شد. جامعه مورد مطالعه خبرگان (بانکی- دانشگاهی) آشنا با حوزه بهسازی منابع انسانی در صنعت بانکداری و نمونه 12 نفر از آنان بود. ابزار گردآوری اطلاعات فرم های مصاحبه و پرسشنامه و روش تجزیه و تحلیل، تحلیل محتوا بود.

یافته های پژوهش شامل شناسایی شایستگی های مشاغل موجود در شعب بانک یعنی، رییس، معاون، رییس دایره، متصدی و تحصیلدار شعب در چارچوب یک مدل با ابعاد 1- فردی و 2- سازمانی و حوزه های 1- شخصیتی، 2- نگرشی، 3- دانشی و 4- مهارتی بود. با معیار قرار دادن مدل دو بعدی و چهار حوزه ای، برای هر شغل متناسب با سطح مهارت مورد نیاز در سه نوع مهارت ادراکی، انسانی و فنی، پودمان های آموزشی تدوین شد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از این است برای توسعه و بهسازی حرفه ای مدیران و کارکنان شعب در حوزه پولی و بانکی بایستی برنامه آموزشی مبتنی بر شایستگی ها با تاکید بر مهارت های مورد نیاز هر شغل تدوین کرد. برای مثال در پودمان آموزشی رییس و معاون شعبه شایستگی های مدیریتی و مهارت های ادراکی و در پودمان آموزشی متصدیان شعب، شایستگی های شغلی و مهارت های فنی می بایست مدنظر قرار گیرد.

واژه های کلیدی: توسعه حرفه ای، آموزش و شعب بانک

فصلنامه علمی و پژوهشی آموزش و توسعه منابع انسانی



[1] - دانشجوی دکترا، مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. مسؤل مکاتبات h.asheghi@ttbank.ir

[2] - دانشیار علوم تربیتی، مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. 

صلاحیت های ساختن آینده : هسته و چارچوب شایستگی های مدیران بانکی/ دکتر حسن عاشقی

صلاحیت های ساختن آینده : هسته و چارچوب شایستگی های مدیران بانکی

ترجمه و تالیف :

حسن عاشقی/دکترای مدیریت و معاون آموزش بانک توسعه تعاون

 

چکیده :

هدف مقاله پیش رو، ارایه چارچوبی در خصوص قابلیت ها و شایستگی های مدیریتی و رهبری مناسب برای مدیران بانکی به عنوان ابزار و صلاحیت ساختن آینده است. به عبارتی با شناسایی و تبیین شایستگی های کلیدی مدیران بانکی در عصر حاضر، کوشش شده است چارچوب شایستگی های مدیران صنعت بانکداری متناسب با مدل کسب و کار جهان آینده ترسیم گردد.

برای نیل به مقصود فوق با بهره گیری از روش اسنادی- تحلیلی، ادبیات و پیشینه موضوع مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. در فرایند بررسی ادبیات و پیشینه، برنامه ها و چارچوب های مرتبط با صنعت بانکداری به عنوان معیار مدنظر و چارچوب شایستگی مورد نیاز مدیران برای نیل به توسعه پایدار ارایه شده است.

یافته های پژوهش نشان داد برای توسعه حرفه ای بانکداران نیاز است شایستگی های این گروه شغلی در ابعاد مختلف مهارتی، دانشی، بینشی و توانایی شناسایی و متناسب با شایستگی های شغلی، برنامه های پرورش و توسعه مدیران طراحی و اجرا شود.

نتایج این مطالعه نشان می دهد شایستگی های مدیران و رهبران صنعت بانکداری، ابعاد و مولفه های متنوعی مانند راهبری نظام اخلاقی و مدیریت بانکی، مدیریت ریسک در موسسات مالی، مدیریت امور مالی، مدیریت منابع و مصارف، تفکر استراتژیک و نوآوری برای خدمات مالی خرد، حقوق کسب و کار، اصول بانکداری، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و ریاضیات و محاسبات را دربرمی گیرد. بنابراین، در ارزیابی و توسعه مدیران صنعت بانکداری می بایست ابعاد متنوع صلاحیت و شایستگی مدیریت بانکی متناسب با جهان آینده مدنظر قرار گیرد.

کلیدواژه ها : مدیران بانکی، صلاحیت و شایستگی، کسب و کار صنعت بانکداری

ارایه شده در ششمین همایش آسیب شناسی مدیریت منابع انسانی

الگویی برای تدوین برنامه توسعه حرفه ای بانکداران  مبتنی بر شایستگی ها

الگویی برای تدوین برنامه توسعه حرفه ای بانکداران

مبتنی بر شایستگی ها

نویسندگان :

حسن عاشقی/ دکترای مدیریت آموزشی و معاون آموزش بانک توسعه تعاون[1]

روح اله شاهسون/ کارشناس ارشد روان شناسی و کارشناس منابع انسانی بانک توسعه تعاون

چکیده :

هدف مقاله پیش رو، تهیه و ارایه چارچوبی مناسب برای تدوین برنامه توسعه حرفه ای بانکداران می باشد. به عبارتی با شناسایی و تبیین شایستگی های کلیدی بانکداران در عصر حاضر، کوشش شده است الگوی برای تدوین برنامه توسعه حرفه ای ترسیم گردد.

برای نیل به مقصود فوق با بهره گیری از روش اسنادی- تحلیلی، ادبیات و پیشینه موضوع مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. در فرایند بررسی ادبیات و پیشینه، برنامه ها و چارچوب پیشنهادی موسسه بانکداری ایرلند برای توسعه حرفه ای به عنوان معیار مدنظر و الگویی شایستگی بانکداران برای توسعه حرفه ای ارایه شد.

یافته های پژوهش نشان داد برای توسعه حرفه ای بانکداران نیاز است شایستگی های این گروه شغلی در ابعاد مختلف مهارتی، دانشی، بینشی و توانایی شناسایی و متناسب با شایستگی های شغلی، برنامه های آموزشی و خدمات یادگیری برای آنها طراحی و ارایه شود.

نتایج حاصل از این مطالعه حکایت از این دارد برای توسعه و بهسازی حرفه ای بانکداران، بایستی برنامه آموزشی مبتنی بر شایستگی ها با تاکید بر دانش، مهارت، بینش و توانایی، نقش، اعتبار حرفه ای و ارزش ها و اخلاقیات بانکی شغل بانکداری تدوین کرد. یافته های این مطالعه نشان می دهد راهبری نظام اخلاقی و مدیریت شعب، مدیریت ریسک در موسسات مالی، مدیریت امور مالی، مدیریت منابع و مصارف، تفکر استراتژیک و نوآوری برای خدمات مالی خرد، حقوق کسب و کار، اصول بانکداری، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و ریاضیات و محاسبات از شایستگی های کلیدی بانکداران محسوب می شود. بنابراین، در تدوین و اجرای برنامه های توسعه حرفه ای بانکداران، مدنظر قرار دادن پودمان های آموزشی دانش محور، مهارت محور و بینش محور در راستای شایستگی های فوق موضوعی اساسی می باشد.

 کلیدواژه ها : توسعه حرفه ای، آموزش و یادگیری و بانکداری

چهارمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی



[1] -h.asheghi@ttbank.ir