نمونه سوال درس مدیریت کلاس(مهارت های ارتباطی) دانشگاه پیام نور - رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

1-      در یک ارتباط کلاسی موثر کلیه کلمات، الفاظ و رفتارهای غیرکلامی که معلم برای انتقال پیام به کار می برد.............. است.

1-بازخورد                           2-رمزگشایی                3- رمز گردانی                              4- کانال ارتباطی

2-      مشکلاتی از قبیل حواس پرتی، نگرانی، اضطراب و ادراک کلیشه­ای از کدام دسته از موانع ارتباط می­باشد؟

1-موانع مربوط به گیرنده          2- موانع مربوط به فرستنده               3- موانع مربوط به پیام                    4- موانع مربوط به وسایل ارتباطی

3-      در کدام نوع از گوش دادن فرد، درک از پیام دیگری را با بیان مجدد یا با عبارات خاص نشان می­دهد؟

1-شنیدن مودبانه                               2- شنیدن رقابتی              3- شنیدن فعال            4- شنیدن تفوق جویانه

4-      در کدام دسته از کلاس­ها معلمان و دانش­آموزان دارای کار و فعالیتی برای انجام دادن هستند؟

1-کلاس­های معلم دار           2- کلاس­های رقابت مدار               3- کلاس­های شاگرد مدار               4- کلاس­های وظیفه مدار

5-      بهترین سبک اداره کلاس کدام شیوه است؟

1-اقتدارگرایی آزادمنشانه                         2-مستبدانه                     3- آزادگذاری                                        4- بینابینی

6-      کدام یک از موارد زیر شامل مهارت های ضمن تدریس نمی­باشد؟

1-ارزشیابی تشخیصی                             2-برقراری ارتباط                   3- طراحی روزانه برنامه تدریس                        4- تمرکز بخشی

7-      در کدام سبک یادگیری فراگیرنده ترجیح می­دهد خطوط کلی قوانین، فرصت­های نمایش رهبری و اقتدار معلوم باشد؟

1-سازمان دهنده                                   2-وابسته                          3- تحقیق کننده                               4- عمل کننده

8-      کدام مورد از اهداف اساسی در مدیریت موثر در کلاس درس می­باشد؟

1-ارتباط بین معلم و شاگرد      2- آمادگی روحی و روانی                 3- شروع و خاتمه هدفمند کلاس                      4- قوانین و رویه­های کلاسی

9-      کدام مورد از عوامل مهم در صحبت کردن موثر نمی­باشد؟

1-اعتماد به نفس گوینده                   2- وضوح و شفافیت              3- استفاده از رمز گذاری خاص                           4- برقراری رابطه عاطفی بین طرفین

10-  ­­در کدام سبک یادگیری فراگیرنده به برقراری تعامل با دیگران نیاز دارد؟

1-سازماندهنده                     2- عمل کننده                      3- تحقیق کننده                            4- وابسته        

11-  دو بعد ضروری در گوش کردن موثر کدام­اند؟

1-دانش و تماس چشمی                         2- احساس و تماس چشمی              3- تفکر و دانش           4- دانش و احساس

12-  ......... معتقد است که برای کسب موفقیت و درگیری در یک ارزیابی انتقادی به گوش کردن موثر نیازمندیم.

1-کلاین                    2- کوماکی                      3- ولف                           4- گیلر

13-  در کدام نوع گوش کردن سه مورد اعتبار گوینده، بحث منطقی و جاذبه­های روانشناختی مطرح است؟

1-انتقادی                  2- همدلی                    3- تشخیصی                                        4- برای لذت بردن

14-  کدام نوع گوش کردن بیشترین کاربرد در یادگیری را دارد؟

1-تشخیصی                2- خود-محوری             3- گوش دادن با توجه             4- برای کسب اطلاع

15-  برای افزایش احساس همدلی و دلگرمی در اولین برخورد چه می کنیم؟

1-دستکاری نگاه          2- کج کردن گردن             3- دست دادن                  4- سر تکان دادن

16-  به اعتقاد «بولمر» بیشترین قضاوت شاگردان متاثر از چیست؟

1-نمره­های درسی         2- کتاب درسی             3- ارتباط خانه و مدرسه          4- اولین برخوردها

17-  منظور «نپ» از مکمل کردن در ارتباط کلامی و غیر کلامی چیست؟

1-رفتارهای غیر کلامی آنچه را گفته می­شود نفی می­کند                           2-ارتباط غیرکلامی می­تواند ارتباط کلامی را روشن کند

3-رفتار غیر کلامی می تواند ارتباط کلامی را مورد تاکید قرار دهد                4- ارتباط غیرکلامی می­تواند جایگزین ارتباط کلامی شود.

18-  ارتباط دورن فردی چه نوع ارتباطی است؟

1-ارتباط رودررو           2- ارتباط با مخاطب زیاد             3- ارتباط در جمع          4- ارتباط با خود

19-  مدیریت موثر کلاس درس چه زمانی رخ می­دهد؟

1-وقتی معلم تدریس موضوعات را آغاز کند                                          2- وقتی معلم روابط رسمی را اولویت قرار می دهد

3- وقتی معلم انتظارات خود را به شاگرد منتقل نماید                                4- وقتی معلم توجه شاگرد را برمی انگیزاند

20-  حریم شخصی افراد چه فاصله­ای را در بر می­گیرد؟

1-2/1 تا6/3             2- بیش از 6/3 متر             3- 45تا 120 سانتی­متر          4- 15 تا 45 سانتی متر

 

شاد و پیروز باشید

نمونه سوال درس جامعه شناسی آموزش و پرورش دانشگاه پیام نور - رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

1-     مطالعه و پژوهش جامعه شناختی مبتنی بر کدام یک از گزینه­های زیر است؟

1-تفسیرگرایی                    2-تقدیرگرایی             3- نیازمندی                              4- نظریه

2-     توجه جامعه شناسی به آموزش و پرورش پس ازچه زمانی افزایش پیدا کرد؟

1-پس از اهمیت پیدا نکردن کارکردهای آن                                               2- پس از گسترش آموزش و پرورش غیر رسمی در جهان

3- پس از گسترش آموزش و پرورش رسمی در جهان                                4- پس از گسترش جنگ در جهان

3-      نظریه «مبادله» جز کدام یک از رویکردهای جامعه شناختی می باشد؟

1-تعامل گرایی                   2-کارکردگرایی           3- ساختارگرایی                          4- تضادگرایی

4-     ......... از محیط خود اطلاعات، مواد،افکار تازه و افرادی را برای اشتغال دعوت می­کند.

1- سازمان                         2-برونداد              3- دورنداد                             4- بازخورد

5-     به کارکردهایی که نهاد اساسا برای تحقق بخشیدن به آنها موجودیت یافته چه می­گویند؟

1-کارکردهای نهان و آشکار                                           2-کارکردهای آشکار        

3- کارکردهای نهان                                                                  4- کارکردهای موجه

6-     نهادهای اجتماعی برای انجام دادن وظایف خود، به مشارکت افراد انسان با چه عنوانی نیازمندند؟

1-تعامل گرا                       2-کارگزار                  3 - ساختارگرا                             4- کارکردگرا

7-     جامعه امروز، برای پرورش اجتماعی مردم خود از چه نهادی استفاده می کند؟

1-آموزش و پرورش، اقتصاد، دین                                              2- آموزش و پرورش، سیاست، دین          

3- آموزش و پرورش، دین، خانواده                                            4- سیاست،خانواده، دین

8-     همسازی و همنوایی فرد با ارزشها و نگرشهای گروهی و اجتماعی به چه معناست؟

1-پرورش اخلاقی                               2-نهادی شدن           3 – جامعه پذیری                       4- پرورش سیاسی

9-     از نظر وبر عامل اصلی وجهه شخص چیست؟

1-مدرسه                     2-شغل                      3 – خانواده                                    4- مذهب

10-  استعاره برنامه درسی پنهان را اولین بار چه کسی به کار برد؟

1-ایلیچ                        2-بولز                        3 – بنسون                                    4- جکسون

11-  دو کارکرد آموزش و پرورش در ارتباط با قشر بندی اجتماعی کدام است؟

1-تفکیک و تحرک                2-تفکیک و گزینش             3 – تفکیک و بکارگماری                4- گزینش و به کارگماری

12-  ساموئل بولز وز هربرت گین تیس معتقدند مدارس در جهت منافع کدام نظام عمل می­کنند؟

1-سرمایه داری                      2-کارگری                                     3 – توسعه یافته                                 4- توسعه نیافته 

13-  کدام اندیشمند معتقد است که طبیعت، حس درک و تشخیص خوب و بد را در نهاد انسان به ودیعه گذاشته است؟

1-لستروارد           2-هربارت                          3 – دورکیم                   4- اسپنسر 

14-  ساموئل بولز و هربرت گین تیس معتقدند مدارس در جهت منافع کدام نظام عمل می­کنند؟

1-سرمایه داری         2-کارگری                                  3 – توسعه یافته                                 4- توسعه نیافته 

15-  منظور از توسعه اجتماعی تغییر اجتماعی و  سنجیده و مبتنی بر ...... است.

1-اصول                       2-روابط                     3 – هدف                                      4- برنامه ریزی

16-  کدام مورد از کارکردهای نهانی نظام آموزشی محسوب می شود؟

1-جامعه پذیری                  2- اجتماعی شدن                       3- پرورش سیاسی                      4- دوری جوانان از کار

17-  کدام یک از رویکرد های جامعه شناسی بر وحدت گرایی در عین کثرت گرایی توجه دارد؟

1-کار کرد گرایی                 2- رویکرد ستیز                         3- رویکرد تعاملی                       4-رویکرد مطالعاتی

شاد و پیروز باشید

نمونه سوال درس مدیریت اسلامی دانشگاه پیام نور - رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

 

بسمه تعالی

 

دانشگاه پیام نور  

 

استاد :

درس :.........................شماره دانشجویی:.............................نام و نام خانوادگی :.................................. تاریخ :................................

نمره

د

ج

ب

الف

سوالات

 

کارایی سازمانی⃝

بهره وری سازمانی⃝

سودآوری⃝

انسان کامل⃝

1-     هدف مدیریت آموزشی در اسلام چیست ؟

 

تخصصی ⃝

ادراکی⃝

انسانی⃝

فنی ⃝

2-     کدام نوع از مهارت های مدیریتی ویژه مدیران ارشد سازمان می باشد؟

 

بی ارزشی حکومت، اعتلای فرهنگ، عدالت، اعتقاد به گفتار، وظیفه شرعی⃝⃝

بی ارزشی حکومت، اعتلای فرهنگ، عدالت، اعتقاد به گفتار و سعه صدر، صداقت ⃝

تعمق، انعطاف ، عدالت، اعتقاد به گفتار و سعه صدر، صداقت ⃝

عقل و هوش

دانایی، عدالت، اعتقاد به گفتار و سعه صدر، صداقت⃝

3-     کدام مورد از ویژگی های رهبر در مدیریت اسلامی محسوب می شود

 

هر سه مورد⃝

امانتدار خداوند⃝

جانشین خداوند⃝

اشرف مخلوقات⃝

4-     جایگاه انسان در مدیریت اسلامی کدام است؟

 

تسلط بر نفس⃝

ایمان به رستاخیز⃝

ایمان به پیامبر⃝

ایمان به خدا⃝

5-     اولین ویژگی یک مدیر اسلامی کدام است؟

 

تسلسل⃝

انسجام ⃝

مداومت⃝

آزادی ⃝

6-     "اطلبو العلم من المهد الی اللحد" اشاره به کدام ویژگی تعلیم و تربیت اسلامی دارد؟

 

روابط انسانی⃝

محاسبه بهره وری ⃝

برنامه ریزی تربیتی ⃝

برنامه ریزی آموزشی ⃝

7-     کدام مورد از وظایف مدیر آموزشی نمی باشد؟

 

روابط انسانی⃝

برنامه ریزی تربیتی ⃝

برنامه ریزی آموزشی⃝

سازماندهی⃝

8-     کدام مورد از امور اجرایی در وظایف مدیران آموزش می باشد؟

 

تعمق ⃝

آزادی⃝

تداوم⃝

تصمیم گیری⃝

9-     کدام گزینه از صفات ذهنیت فلسفی در مدیریت آموزشی از نگاه اسمیت می باشد؟

 

ارزشیابی⃝

نظارت⃝

سازماندهی⃝

برنامه ریزی⃝

10- این فرمایش حضرت علی(ع)"کارهای نامنظم، کارهای منظم را نیز خراب می کند" به کدام کارکرد مدیریت اشاره دارد؟

 

ارزشیابی⃝

نظارت⃝

سازماندهی⃝

برنامه ریزی⃝

11- هیچ ثرماتی برتر از عقل نیست و هیچ عقلی مانند ........... نیست.

 

معین و بدون انعطاف بودن⃝

قابل درک و فهم بودن⃝

نداشتن بافت منطقی و منظم ⃝

نداشتن اهداف دقیق⃝

12- کدام مورد از ویژگی های یک برنامه خوب است؟

 

ارزشیابی تشخیصی⃝

ارزشیابی پایانی⃝

ارزشیابی تکوینی⃝

ارزشیابی اولیه⃝

13- زیر نظر داشتن حرکت سازمان و فعالیت های جاری در جهت اهداف از قبل مشخص شده، اشاره به کدام نوع ارزشیابی دارد؟

 

اطلاعات ⃝

تعامل⃝

 دانش⃝

برنامه  ⃝

14- کیفیت تصمیم گیری مدیران بر پایه ...............است.

 

ارشاد و هدایت⃝

تنبیه و توبیخ⃝

تشویق و تحسین⃝

تحسین و توبیخ⃝

15- حضرت علی(ع) می فرمایند بزرگترین مراتب حماقت زیاده روی در............و...............است.

 

اطاعت و پیروی خالصانه⃝

پیروی خالصانه⃝

اطاعت⃝

وفای به عهد ⃝

16-  کدام مورد از جمله حقوق مردم در زمامداران در مدیریت اسلامی محسوب می شود؟

 

امکانات و موانع

باورهای مدیر و قابلیت وصول⃝

قابلیت وصول

باروها و نگرش مدیر

17-  کدام موضوع در تعیین اهداف از مهارت های مدیر حائز اهمیت است؟

 

انگیزش⃝

کنترل⃝

رهبری⃝

برنامه ریزی⃝

18- ملت هایی که از نظر ...........گرفتار تفرقه اند علاوه بر ضعف و زبونی به تجزیه در سایر امور نیر می انجامد

 

ارزشیابی : نظارت انسان بر خود⃝

ارزشیابی : نظارت الهی⃝

ارزشیابی تکوینی⃝

ارزشیابی اولیه⃝

19- این فرمایش حضرت علی(ع)"اگر انسان بخواهد در مسیر رشد و تعالی حرکت کند راهی نیست جز اینکه ابتدا خود را بشناسد" مصداق کدام گزینه است؟

 

انعطاف پذیری در عمل ⃝

تقکر پیش از اقدام⃝

استفاده از تجارب گذشتگان⃝

دوری از ناامیدی⃝

20- در برنامه ریزی سازمانی توجه به کدام از اهمیت کمتری برخوردار است؟

             

شاد و پیروز باشید

نمونه سوال اصول برنامه ریزی آموزشی - دانشگاه پیام نور - رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

1-     هدف کدام حوزه استقرار نظام آموزشی کارآمد است؟

1-برنامه ریزی درسی                          2-مدیریت آموزشی     3- طراحی آموزشی                     4- برنامه ریزی آموزشی

2-     کدام مورد از عناصر فرایند در نظام آموزشی در رویکرد سیستمی به آموزش محسوب می شود؟

1-دانش آموزان و معلمان                                        2- تدریس و یادگیری

3- نمرات و دانش آموخته گان                               4- منابع و امکانات  

3-      برنامه قصد شده به کدام مرحله از فرایند برنامه ریزی مرتبط می باشد؟

1-قبل از اجرا                     2- حین اجرا               3- بعد از اجرا                             4- حین و بعد از اجرا

4-     کدام مورد از انواع اصول برنامه ریزی آموزش و پرورش نمی باشد؟

1- عمومی                        2-مقدماتی                            3- اصلی                               4- متمم

5-     اصل هماهنگی توسعه کمی با رشد و بهبود کیفی آموزش جزو کدام دسته اصول برنامه ریزی آموزش و پرورش می باشد؟

1- عمومی                        2-مقدماتی                            3- اصلی                               4- متمم

6-     اصول ضمانت اجرائی و واقع بینی جزو کدام دسته اصول برنامه ریزی آموزش و پرورش می باشد؟

1- عمومی                        2-مقدماتی                            3- اصلی                               4- متمم

7-     توجه به چگونگی تصمیم گیری و مشارکت در برنامه ریزی، مسائل هماهنگی و همکاری دستگاه ها، مسائل مداومت و پیگیری برنامه ها و تصمیمات در دیدگاه مک کینون در خصوص برنامه واقع بینانه جزو کدام دسته عوامل می باشد؟

1-اجرایی                      2-سیاسی                   3 – اجتماعی                                 4- مالی

8-     آموزش و پرورش رسمی به کدام مفهوم و مصداق اشاره دارد؟

1-دوران آموزش در مدرسه و دانشگاه    2-آموزش در محیط زندگی          3- یادگیری مداوم و حین زندگی                

9-     کدام مورد از انواع برنامه ریزی از نظر زمان می باشد ؟

1-میان مدت                     2-ارشادی                 3 - هدایتی                                4- متمرکز

10-  از روش های تحلیلی در خصوص استقرار نظام آموزشی کارآمد در برنامه ریزی کدام مورد است؟

1-هزینه – بازدهی                      2-سیاستگذاری                 3- پرت                4- سی پی ام

 

  • ·         انواع برنامه ریزی آموزشی را تشریح نمایید؟

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

  • ·         الگوهای برنامه ریزی آموزشی را ذکر و یک مورد را به اختیار تشریح نمایید؟

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

 

شاد و پیروز باشید

نمونه سوال نظارت و راهنمایی آموزشی - دانشگاه پیام نور - رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

1-     کدام یک از دانشمندان زیر برای اولین بار مفهوم نظارت و راهنمایی بالینی و کلینیکی را ابداع کرد و سپس توسعه داد؟

1) موریس کوگان                               2) کیمبل وایلز             3) توماس سرجیووانی                  4) بن هاریس

2-     کدام مورد جزء وظایف عمده راهنمایان آموزشی محسوب نمی شود؟

1) ارزشیابی برای اثربخشی                     2) اثربخشی و کارآیی                3) بهبود آموزش کلاس                 4) طراحی و توسعه برنامه درسی

3-     با توجه به روال تکامل نقش‌های نظارت و راهنمایی در طول تاریخ، پیش بینی می‌شود که نظارت و راهنمایی در دهه اول قرن 21 چه نقشی را بازی کند؟

1) کلینیکی                        2) بوروکراسی             3) نظارت علمی                     4) رهبری توأم با تشریک مساعی

4-     از نظر "كيمبل وايلز" محيط اجتماعي مدرسه چگونه بايد باشد؟

1) رسمي و با تشريفات لازم                 2) رسمي و فاقد تشريفات لازم      3) غير رسمي و با تشريفات لازم   4) غيررسمي و خالي از تشريفات

5-     کدام عبارت با اصول و مبانی نظارت و راهنمایی آموزشی مغایرت دارد؟

1) نظارت و راهنمایی آموزشی یک کار و خدمت گروهی است.                  2) برخی از معلمان به راهنمائیها و کمکهای راهنمای آموزشی نیاز دارند.

3) نظارت و راهنمایی آموزشی به گسترش ارتباطات خود با جامعه تاکید دارد    4) نظارت و راهنمایی آموزشی به کاربرد یافته‌های تحقیقات در مدرسه اهمیت می‌دهد.

6-     از کدام طریق تاثیر گذاری مثبت معلمان بر روی دانش آموزان بیشتر است؟

1)شخصیت و دانش علمی معلم                            2)ایجاد روابط خصوصی با دانش آموزان

3)مدیریت کلاس  ایجاد یک جو صمیمی                4)اعمال منصفانه قوانین و مقررات آموزشی نسبت به دانش آموزان

7-     از نقطه نظر راهنمایان آموزشی ،از لحاظ حرفه ای ضعیف ترین معلمان ،معلمانی هستند که

1-فاقد برنامه ریزی برای تدریس خود هستند                         2-براساس عادت کاری خود تدریس می کنند

3-براساس فلسفه شخصی خود عمل می کنند                        4-از لحاظ کاری کاملاً متکی به راهنمایان آموزشی هستند.

8-     نقشهای راهنمای آموزشی و معلم در فرایند آموزش به ترتیب کدام است؟

1)عامل تغییر – مجری تغییر        2)مجری تغییر – عامل تغییر  3)مجری تغییر – مشوق و مبتکر تغییر           4)تسهیلگر تغییر – عامل تغییر

9-     از نظر ناظر آموزشی نامناسب ترین نوع روش تعیین محتوای درسی کدام است؟

1)روشی که در آن اهداف آموزشی گنگ و نامشخص باشد.       2) روشی که نیازهای فعلی و آتی دانش آموزان را در نظر نگیرد.

3) روشی که در آن توالی و تقدم مطالب رعایت نشده است.        4) روشی که در آن برنامه ریزی فقط بر اساس نظرات کارشناسان درسی باشد.

10-  اولین مولفه مهم در اثربخشی برنامه نظارت و راهنمایی آموزش چیست؟

1) فرهنگ مدرسه                       2) برنامه‌های آموزش          3) جو مدرسه                       4) روش‌های تدریس معلم

  • ·         روند تاریخی شکل گیری مفهوم نظارت و راهنمایی را تشریح و تعریفی از نظارت و راهنمایی ارایه نمایید؟

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

  • ·         چه کسانی می توانند نقش و وظیفه نظارت و راهنمایی را انجام دهند، تشریح نمایید؟

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

...............................................................................................................................................................................................

 

شاد و پیروز باشید

طراحی مدل اجرایی جوامع یادگیری حرفه ای مدیران صنعت پولی و بانکی

طراحی مدل اجرایی جوامع یادگیری حرفه ای مدیران صنعت پولی و بانکی

(مورد : اجتماع مدیران بانک توسعه تعاون)

نویسنده : حسن عاشقی/ دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی

مفهوم شناسی جوامع یادگیری حرفه ای

برای تعریف و تبیین درست اصطلاح مجامع یادگیری حرفه ای نیاز است نخست مفاهیم مجمع، یادگیری و حرفه ای مفهوم شناسی و تشریح گردد. مجمع یادگیری، جوامع یادگیری، اجتماعات یادگیری معادل های فارسی هستند که بسیاری از متخصصان برای اصطلاح Professional Learning Community استفاده می کنند. در مفهوم شناسی این اصطلاح چیزی که روشن و واضح است وجود واژه های یادگیری معادلLearning  ، حرفه ای معادل Professional و Community معادل  جوامع است. بنابراین نخست نیاز است این واژه ها در تعامل باهم معنی شناسی گردد.

تحلیلی بر وضعیت سرمايه فكري در صنعت بانکداری/ عاشقی ، حسن/ چاپ شده در مجله علمی و تخصصی علوم انسانی

تحلیلی بر وضعیت سرمايه فكري در صنعت بانکداری

(مورد : بانک توسعه تعاون)

حسن عاشقی[1](دانشجوی دکترا و معاون برنامه ریزی اداره آموزش/مرکز آموزش و پژوهش بانک توسعه تعاون، تهران، ایران)

حجت الله دهقان(کارشناس ارشد مدیریت و كارشناس پژوهش/مرکز آموزش و پژوهش بانک توسعه تعاون، تهران، ایران)

چکیده :

هدف پژوهش حاضر تبیین وضعیت سرمایه فکری در بانک توسعه تعاون بوده است. برای نیل به مقصود مذکور، ادبیات و پیشینه مرور و مفهوم و ابعاد سرمایه فکری شناسایی و وضعیت سه بعد سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه ای به عنوان ابعاد سرمایه فکری مورد سنجش قرار گرفت. شد.

پژوهش حاضر به لحاظ روش گردآوری داده ها و اطلاعات از نوع توصیفی – پیمایشی و از حیث هدف، جزو پژوهش های کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش، مشتمل بر همه مدیران و کارشناسان بانک توسعه تعاون در مدیریت شعب استان بوده که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 30 ســـئوال بوده است. روایی ابزار با بهره گیری از نظرات خبرگان و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ تایید شد.

داده ها و اطلاعات بدست آمده از جامعه آماری بر مبنای مدل مفهومی استخراج شده از ادبیات و پیشینه موضوع، طبقه بندی و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده است. یافته های بدست آمده از پژوهش بیانگر این است که در بانک توسعه تعاون وضعیت سرمایه فکری از نگاه کارشناسان و مدیران نسبتاً مطلوب است. همچنین وضعیت هر کدام از ابعاد تک به تک نیز نسبتاً مطلوب بوده و ابعاد سرمایه رابطه‎ای، سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری به ترتیب با بالاترین میانگین رتبه های اول تا سوم را دارند.

نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد سرمایه فکری دارای سه بعد سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه‎ای است . نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد وضعیت سرمایه فکری در بانک توسعه تعاون از نگاه جامعه آماری مشتمل بر سه بعد اشاره شده نسبتاً مطلوب ارزیابی شده است.

کلید واژه ها : سرمایه ، سرمایه فکری و بانک


[1] - نویسنده مسئول h.asheghi@ttbank.ir